Kaurapuuro on yksi terveellisimmistä aamiaisvaihtoehdoista – ja voihan sitä syödä myös lounaaksi tai iltapalaksi. Se maistuu lähes jokaiselle, kun joukkoon laittaa erilaisia lisukkeita. Tärkeää on myös, että nämä lisukkeet kohottavat puuron ravintoarvoja, mikä on erittäin merkittävää pieniruokaisille vanhuksille.

Lue lisää kaurapuuron hyödyistä ja vanhusten ravinnontarpeesta, klik!

Yhdistele alla olevista ideoista erilaisia kaurapuuroja. Jokainen ainesosa antaa puuroon lisäravintoa ja uutta makua. Erityisesti vähäruokaisten ja alipainoisten ikäihmisten on syytä lisätä näitä ainesosia puuroonsa. Ikäihmisten proteiinintarve on kaksi kertaa suurempi kuin keski-ikäisten.

1. Helppo valmistus: Kattilaan 1 mitta kaurahiutaleita, 2 mittaa nestettä (1 mitta vettä ja 1 maitoa tai 2 mittaa maitoa). Lisää suolaa kohtuullisesti. Suolaton kaurapuuro ei ole hyvää!
Kuumenna varovasti välillä hämmentäen poreilevaksi, jätä miedolle lämmölle hautumaan 5–15 minuutiksi. Pidempäänkin voi olla. Hämmennä välillä. Lisää nestettä, jos pidät löysästä puurosta.

Lisää haluamasia lisukkeita tyyliin Mitä-kaapeista-löytyy mutta muistaen vaihtelun:

2. Lisää marjoja – tuoreita tai pakastettuja ja hedelmiä. Banaani sopii erinomaisesti. Myös appelsiini pieniksi paloiksi pilkottuna sopii hyvin.

3. Lisää kuivattuja hedelmiä ruokalusikallinen puuron hauduttamisen loppuvaiheessa – esimerkiksi rusinoita, hienonnettuja taateleita tai aprikooseja.

4. Käytä hieman hyvänmakuista hunajaa, jos kaipaat makeutta. Se antaa enemmän makua kuin sokeri. Terveellisempää se ei kuitenkaan ole.

5. Murskatut pähkinät ja siemenet – varsinkin kevyesti paahdettuna – ovat upea makulisä ja terveyspommi. (Kourallinen päivässä on suositus.)

6. Lusikallinen maustamatonta rasvaista jogurttia huoneenlämpöisenä tuo puuroon pehmeyttä. Tai kokeilepa lusikallista jäätelöä!

7. Hyviä ja terveellisiä mausteita ovat muun muassa kaneli ja kurkuma.

8. Laita puuroon maidon sijaan kookosmaitoa! Itämainen yllätys!

9. Aitoa voita voi laittaa kaikkien näiden lisäksi palasen kuuman puuron päälle.

10. Viimeistelynä pinnalle loraus hyvää neitsytoliiviöljyä, jossa runsaasti tärkeitä E- ja K-vitamiineja! Huomio! Käsitellyt, läpinäkyvissä muovipulloissa myytävät oliiviöljyt ovat menettäneet suurimman osan vitamiinipitoisuuksistaan. Ne eivät ole neitsytöljyjä. Samoin on laita rypsi- ja rapsiöljyjen kanssa.