Maukas terveellinen nopea keitto, jossa liemen makua voi vaihdella miedosta tuliseen.                                                                                                                                                 (Omega-3, lohi, puolipitkiä kookosrasvan molekyylejä, sitruunaa, inkivääriä…terveyttä nopeasti)

 

 

RESEPTI   kahdelle

hieman peukalonpäätä suurempi pala inkivääriä raastettuna
½ sitruunan raastettu kuori
½ sitruunan mehu
½ sipulia pilkottuna
pienehkö bataatti tai puolikas suuresta pienehköiksi paloiksi pilkottuna, samoin puolikas porkkanaa
(bataatti terveellisempi kuin peruna, mutta perunakin sopii keittoon erinomaisesti)
3 dl kalalientä tai kasvislientä  (halutessa mukaan 1/2 pilkottua chilipippuria ja kurkumaa 1 tl)
½ purkkia kookosmaitoa (2 dl)
suolaa, pippuria
n. 150 grammaa lohta tai valkoista kalaa (pakastekalakin käy)  kuutioina.
hienonnettua tilliä viimeistelyyn

OHJE

Laita kattilaan noin ruokalusikallinen oliiviöljyä tai voita. Lisää inkivääri, raastettu sitruunan kuori, sipuli ja bataattipalat.

Kuullota miedolla lämmöllä, kunnes sipulit läpikuultavia.  Lisää kala- tai kasvisliemi, ja mausta lievästi suolalla ja pippurilla ja keitä n. 10 minuuttia tai kunnes bataatit ovat pehmenneet. Lisää sitruunamehu ja  kookosmaito, kuumenna keitto uudelleen ja laita kalanpalat joukkoon ja kypsennä ne nopeasti.

Tilliä pinnalle ja nauttimaan!

Vinkki: Keittoon voi lisätä myös vihreitä vihanneksia kuten parsakaalin pieniä kukintoja tai revittyjä pinaatin lehtiä.

 

SaveSave

SaveSave