9 syytä syödä punajuurta

9 syytä punajuuret1. Punajuuressa on vähän kaloreita, eikä se sisällä lainkaan kolesterolia.
2. Kuituja, vitamiineja, mineraaleja ja harvinaisia antioksidantteja. Muun muassa C-vitamiinia ja kaliumia.
3. Kutsuttu jo muinoin luonnon lääkkeeksi, koska alentaa verenpainetta. Lontoon Queen Mary –yliopiston tutkijat ovat todenneet, että punajuuren mehun sisältämä nitraatti todella auttaa alentamaan verenpainetta.
4. Kasviksien hyötyominaisuuksia tutkivat olettavat, että punajuuri auttaa myös ruoansulatusvaivoihin, estää sydänsairauksia ja ehkäisee syöpäsairauksia.
5. Meneillään olevat tutkimukset ennakoivat, että punajuuren tärkein antioksidantti – betaiini – saattaa suojella maksasairauksilta. Erityisesti ehkäisemällä maksaan kertyviä rasvakerroksia, jotka johtuvat alkoholin liikakäytöstä, proteiinin puutteesta tai diabeteksesta.
6. Punajuuren nitraatin oletetaan olevan myös typpioksidin lähde. Sillä on tärkeä tehtävä lihasten rentouttamisessa. Rentoutumisen ansiosta veri virtaa suonissa paremmin, mikä parantaa suorituskykyä.
7. Punajuuret myös puhdistavat kehoa haitallisesta kuonasta. Usein punajuurimehua juodaan mehupaaston aikana.
8. Punajuuren naatit ovat punajuuren kaikkein terveellisin osa – mahtavan makuisia salaateissa tai kevyesti voin ja oliiviöljyn seoksessa valmistettuna. Niissä on enemmän rautaa kuin pinaatissa, minkä lisäksi ne sisältävät fosforia, sinkkiä, kalsiumia, kuituja, A- ja C –vitamiineja sekä mangaania.
9. Ennen kaikkea punajuuri on edullinen kotimainen juures, jota on saatavilla koko talven, joka säilyy hyvin ja josta voi valmistaa erittäin monipuolisia ruokia!

HUOM! Pari kertaa viikossa on riittävä annos.

Testaa keittoja ja mahtava piirakka. Katso reseptit:

Juustoinen punajuurikeitto