äijäjooga3
Äijäjoogaa lattialla, tuolissa ja seisten.

 

1. Kehosi parantaa itse itseään
Kevyet rauhalliset venyttelyt ja mielen rauhoittuminen pitävät niin kehon kuin mielenkin tasapainossa.

2. Lempeää kuntoutusta
Jos olet ollut kiireinen perusjätkä, jonka vartalossa on kremppoja ja kädet eivät taivu maahan, äijäjooga on hyvä juuri sinulle. Ei suorituspaineita, jooga notkistuttaa hiljalleen.

3. Energiaa jatkaa työuraa
Yli kuusikymppisenä ei todellakaan kuulu olla kehäraakki. Mielen rauhoittaminen tuo mukanaan elämäniloa ja intoa jatkaa entisiä töitä tai aloittaa jotain uutta. Monet jopa jatkavat äijäjoogan innoittamina mietiskelyjoogaan.

4. Uutta sisältöä eläkeikään
Oman kehon tunteminen ja siinä tapahtuvien positiivisten muutosten havaitseminen luo uskoa tulevaisuuteen.

5. Uusia ystävyyssuhteita
Varsinkin äijäjoogassa, jossa useimmat osanottajista ovat jäykkiä kuin rautanaulat, yhteiset tavoitteet ja halu tervehtyä sekä pysyä toimintakykyisenä luovat yhteishenkeä, joka kantaa muussakin elämässä.

6. Itsetuntemus lisääntyy
Rauhalliset harjoitukset kehittävät kehon lisäksi myös mielenhallintaa ja rauhoittumisen taitoa. Pienistä hetkistä oppii nauttimaan.

7Hengitysteho paranee
Hidas, syvä hengittäminen sekä alavatsan että rintakehän avulla vetreyttää hengitysteitä ja pitää keskivartalon lihakset hyvässä kunnossa.

8. Tasapainon ylläpitäminen elintärkeätä
Ikääntyneiden yksi yleisimmistä kuolinsyistä on kaatumisen ja siitä seuranneen lonkkamurtuman jälkeisen liikkumattomuuden aiheuttama keuhkokuume. Tasapainon ylläpitäminen pienillä ja helpoilla harjoituksilla saattaa olla elämän arvoinen asia.

Äijäjoogan perään voi kysellä paikkakuntakohtaisesti paikallisista liikuntakeskuksista tai äijäjoogan isältä Veikko Tarvaiselta. Ota Veikkoon yhteyttä seuraavasti: veikko.tarvainen@kaapeli.fi tai joogatupa@kaapeli.fi. Lue lisää äijäjoogasta täältä, klik!

äijätuolijoogaa-2